torsdag 23. august 2012

Helt på bærtur!

 Men ikke lenger enn til hagen.
Det er så mye godt som kommer frem i naturen helt av seg selv.
og helt uten stell og arbeid.

Bare å sanke, renske og spise!
Til dere som har fulgt med bloggen litt, legg merke til at det har kommet heltre benkeplate på plass, og ja nå har jeg vann på kjøkkenet. Så nå bruker jeg veldig mye tid på å lage mat.

Og en billig måte å få i seg C-vitamin og alt det andre sunne vi trenger. Hvorfor sløse bort penger på tilskudd? Samtidig får du også frisk luft.

Og når vi er inne på spiselig å finne i hagen.
Brennesle, vel det har jeg veldig mye av.
Og jeg har kommet frem til at det gjør ingen ting, for det kan man lage en kjempegod suppe av. (og veldig enkel og ikke minst billig!)

 Oppskriften:
ca 2 liter brennesleblader
2-3 ss rapsolje
1 løk
2 fedd hvitløk
ca 1/2 liter vann
salt, pepper og cayenne pepper.

Plukk brennesle, vask den gjerne i en salatslynge hvis du har. Ha hakket løk og hvitløk i oljen og stek det litt. Tilsett brenneslen og fres den sammen med løken. Tilsett vann og krydre litt etter eget ønske. La det småkoke i ca 3-5 min. Ha blandingen i blender og kjør til alt er oppløst og du har en kremet konsistens. Smak til om du trenger noe mer krydder.

Jeg syns dette er en veldig god suppe, jeg ble overasket første gang jeg smakte den, så prøv den!!

Så hva med et selvplukket festmåltid til middag i dag?
Brenneslesuppe 
og rips med vaniljesaus til dessert.



2 kommentarer:

  1. Så deilig : )) å tusle i hagen og plukke bær er virkelig herlig sommeridyll og noe av det som gjør august til den fineste sommermåneden synes jeg :D

    er så heldig at jeg har mye rips, men brennesle har vi faktisk ikke ;O

    Klem fra Silje.

    SvarSlett
  2. mmhh, herlig! Så flink du er tilå bruke det du har rundt deg:) Men slik er vel live på landet? Jeg har ikke en eneste spiselig ting i hagen! Trøster meg med krydderplantene på kjøkkenbenken ;P klem judy

    SvarSlett