mandag 20. juni 2011

Skal du kjøpe hus? PLANLEGGING

Dette kan være ganske så vanskelig. Planlegging er vel det vi ikke har gjort.
Vi har pratet mye og vet egentlig hvordan vi begge vil ha det, men den skikkelige planen ble ikke lagt.

Før vi kjøpte huset var planen min å sette i gang så fort jeg satt foten inn døren. Jeg hadde tenkt å male de veggene som kunne males, og komme meg i orden, og i trivsel før man kunne blunke.

Min oppussingsplan var ikke så omfattende som hans.
Selv om jeg skal innrømme at hans plan er bedre en min når man tenker langsiktig.
Slik så stuen ut til å begynne med, det var helt forferdelig. Tingene våre passet ikke inn i det hele tatt!
Vi tok med alle tingene i huset, for der skulle vi bo mens vi pusset opp.
15 februar 2010 flyttet vi inn, og siden da har jeg vært uten kjøkken.
uten oversikt...
Den første planen våres var å pusse opp kjøkkenet. Som i følge meg er det viktigste rommet i huset.
Fra det gamle kjøkkenet tok jeg skapene og satt på stuen som en midlertidig løsning.
Men kjøkkenet tok sin tid og tar sin tid. Helst skulle vi begynt med et lite rom slik at vi fikk smaken på totaloppussing før vi tok et dyrt rom. Så det skulle vi planlagt...

Ca ett år etter fulgte jeg litt av min plan, jeg malte stuen,
gjorde den så koselig og levelig som bare mulig.
Jeg malte stuen og ommøblerte litt, og fikk ut alle tingene som ikke behøvde å være der.
Dette gjorde jeg mens mannen var bortreist. Han syns egentlig det var fullstendig bortkastet for det skal jo ribbes ned og pusses opp en gang. Det er der det blir vanskelig for meg, for jeg kan ikke vente til en gang ( ikke uten å være misfornøyd og lei..). Så jeg angrer på dette, at jeg ikke malte stua samme dagen jeg flyttet inn!


Men der har du det med planlegging, det er vanskelig å vite hva du møter på.
Så det er ikke så lett å legge en plan. Og hver for oss hadde vi nok en plan i hodet når vi flyttet inn. Men så er det det med hvordan, når og hva som er vanskelig å vite hvis man bare har den i hodet!

Og det bringer meg videre til neste tema:
Samarbeid 


Dette er en del av en innlegg serie, så temaene vil gå litt over i hverandre. Vil du lese mer kan du gå til etiketten Skal du kjøpe hus? 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar